onsdag 27 juni 2012

Chokladtårta

I måndags kväll blev jag väldigt sugen på att baka tårta. Jag fick två 18 cm springformar i födelsedagspresent och hade inte provat att använda dem. Så det ville jag göra. Som tur är så fyller min bror år idag, så då var det perfekt att göra en liten tårta till fikat på familjens företag! :) Så igår gjorde jag två bottnar, en vanilj och en choklad.  Använde mig av recept på "lika delar", dvs lika mycket ägg, socker och potatismjöl/vetemjöl. I vaniljbotten tog jag lite vaniljpulver och i chokladbotten tog jag 1/3 potatismjöl, 1/3 vetemjöl och 1/3 kakao.
Dessa delade jag sen i tre delar var.


När jag monterade tårtan tog jag ett lager chokladbotten, rårörda jordgubbar, vit chokladfluff, vaniljbotten, mjölkchokladfluff, chokladbotten. Den är garnerad med mjölkchokladfrosting.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar